Verhoudingen Paraat hebben:

icon verhouding    Verhoudingen

A Notatie, taal en betekenis

Uitspraak, schrijfwijze en betekenis van getallen, symbolen en relaties - Wiskundetaal gebruiken

1-fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1-fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1-streef

Paraat hebben

• Een vijfde deel van alle Nederlanders korter schrijven als ‘deel van ...’

Eenvoudige breuken kunnen uitspreken en noteren en de verschillende betekenissen van breuken in verschillende situaties kennen.

• Een vierde deel van de kinderen uit de klas zit op voetbal. Welk deel van de klas zit op voetbal?
    (Verwoorden en schrijven als breuk: of ‘een op de vier’  of 'een kwart' en noteren als )
  • Schrijf 'een derde' met een breuk. Klopt het? (Uit: Pluspunt)
  • Verdeel een reep chocolade met zijn vijven. Hoe groot is het stuk dat ieder krijgt? (De delen benoemen als ‘een vijfde’ en noteren als reep).
  • Op een maatbeker staat een streepje bij liter.
    Hoe spreek je  uit?

Breuken, ook met een diagonale streep, kunnen uitspreken en noteren, ook bij samengestelde breuken. Aan een breuk betekenis kunnen geven in verschillende situaties en in kale opgaven.

• In een krantenbericht staat:
    deel van de Nederlanders gaat met vakantie. Hoe kun je
    'deel van de Nederlanders' ook anders zeggen en schrijven? (Als ‘vier van elke vijf Nederlanders’ of vier vijfde deel of 80%.)
  • Klopt het? (Uit: Pluspunt)
    Beschrijving: Brk_PP_5b
  • Tien van de vijfentwintig kinderen van onze klas speelt een muziekinstrument.
    Hoe kun je 'tien van de vijfentwintig' noteren? Hoe schrijf je het als breuk? (De verhouding van ‘tien van de vijfentwintig of ‘tien op de vijfentwintig' ook formuleren als breuk ‘tien vijfentwintigste deel’ en noteren  als '10 op de 25' of een
     deel of  deel.)
  • Verdeel vijf repen chocolade met zijn zessen.
    Hoe groot is het stuk dat ieder krijgt?
    (De delen benoemen als ‘vijf zesden’ en noteren
    als reep).
  • Eerlijk delen. (Uit: Wis en reken)
    Beschrijving: Brk_WR_7b2
  • In een recept staat dat er 1 deciliter melk bij de sauspoeder moet. Hoe spreek je dat getal uit?
  • Hoe spreek je '3/8' uit?
  • Schrijf de breuken op. (Uit: Rekenrijk)
    Beschrijving: Brk_RR_7a3

Overgenomen uit: Concretisering referentieniveaus rekenen 1F/1S  SLO